• Home
  • Onze school Onze school
    • De school in een notendop
    • Waar wij voor staan
        Visie Identiteit Kernwaarden De Vreedzame School Ouderhulp Gedragsprotocol
    • Hoe wij lesgeven
        Onderwijs op maat Lesmethodes 21-eeuwse vaardigheden Projectweken
    • Praktisch
        Schoolgrootte en populatie Schooltijden Groepsindeling Social Schools Vakanties en vrije dagen Ziek of afwezig melden Verlof aanvragen Voor de leerkracht
    • Schoolgids
    • Nieuwsbrieven
    • Kalender
  • Aanmelden
  • Organisatie Organisatie
    • Het team
    • Groepen
        De groepen 1-2 De groepen 3 De groepen 4 De groepen 5 De groepen 6 De groepen 7 De groepen 8
    • Bestuur
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderraad
    • De leerlingenraad
    • Jozefvrienden
  • IKC IKC
    • Peuterspeelzaal
    • Overblijf
    • BSO
  • Werken bij
  • Contact
Onze visie
Ons profiel
Onderwijs op maat
Ouderhulp

Onderwijs op maat

 

Plan van aanpak onderwijs in de corona-periode

De huidige tijd kenmerkt zich door de aanwezigheid van het corona (CIVID-19) virus, om alle betrokken een handreiking te geven hoe wij daar als school mee omgaan hebben we een Plan van aanpak opgesteld dat antwoord geeft op de meest gestelde vragen. De MR heeft haar instemming op het plan verleend.

Onderwijs op maat

Elk kind is uniek en ontwikkelt in een eigen tempo. Wij geloven in onderwijs dat past bij het niveau en de talenten van onze kinderen. Voordat uw kind op onze school start, vragen wij informatie op van de vorige school, de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf. Zo kunnen wij direct bij de start aansluiten op het ontwikkelingsniveau van het kind.  

Het onderwijs op maat vullen wij in door: 
 

Basisvakken Rekenen, Taal en Spelling op 3 niveaus  

Wij bieden op school de stof van de basisvakken (rekenen, taal, spelling) op drie niveaus aan. Bij het indelen van de kinderen in niveaugroepen kijken we naar de toetsresultaten, benodigde instructie, zelfstandigheid van het kind en de motivatie. Hoe hoger de niveaugroep, hoe uitdagender de leerstof. Zodra blijkt dat een kind de leerstof beheerst, krijgt het extra uitdagend werk aangeboden. Per vak, thema/blok of lesdoel kan het niveau van een kind verschillen.

Extra aandacht voor kinderen met grotere ondersteuningsbehoefte

Wanneer een kind meer ondersteuning nodig heeft bij (één van) de basisvakken of bij de sociaal-emotionele ontwikkeling, kijken wij welke ondersteuning passend is. In overleg met de ouders, leerkracht en zo nodig de intern begeleider passen wij het onderwijsaanbod of de aanpak aan. Indien nodig stellen we een handelingsplan op. Hierin staat hoe en welke ondersteuning het kind krijgt (individueel of in groepjes, digitaal of via andere werkvormen) of dat er externe ondersteuning gewenst is.

files/Schoolondersteuningsprofiel.pdf

School OndersteuningsTeam (SOT) 

V.l.n.r.: Juf Annelies, juf Miriam, juf Donna, juf Pauline
en juf Mieke

Mieke van Heyningen 
Intern Begeleider groep 1, 2, 3
mheyningen@sint-jozefschool.nl 


Miriam Verbeij
Intern Begeleider groep 4, 5, 6
mverbeij@sint-jozefschool.nl 


Pauline van den Baard 

Intern Begeleider groep 7, 8
pbaard@sint-jozefschool.nl 


Annelies Smallegoor

Leerkrachtondersteuner
asmallegoor@sint-jozefschool.nl 


Donna van Unen 

Onderwijsassistente
dunen@sint-jozefschool.nl 

Pluswerk en Leerlab 

Voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben, zijn er binnen school verschillende mogelijkheden. In de klas krijgen deze kinderen extra uitdagend werk aangeboden. Daarnaast kunnen zij een vreemde taal leren of in tweetallen werken aan een project.  

Vanaf groep 5 kunnen kinderen deelnemen aan het Leerlab; dit is in feite een plusklas. Aan het begin en halverwege het schooljaar bepalen de leerkrachten met de intern begeleiders en de hoogbegaafdheidscoördinatoren welke kinderen hiervoor in aanmerking komen. Kinderen komen wekelijks bij elkaar in het Leerlab. Hier worden zij uitgedaagd met elkaar in gesprek te gaan over uiteenlopende onderwerpen. Ook werken zij onder begeleiding samen aan allerlei plusprojecten, waar zij gedurende de week ook in de eigen klas aan verder werken. Zo kunnen de kinderen op een leuke manier van en met elkaar leren.

files/Beleidsplan pluskinderen.pdf
Dyslexie

Een kind met dyslexie heeft moeite met het aanleren of toepassen van het lezen, schrijven en spellen. Het is een complex probleem dat invloed kan hebben op het gehele functioneren van het kind. Dyslexie is niet gebonden aan intelligentie of sociaal-economische achtergrond.  

Kinderen met dyslexie hebben extra ondersteuning nodig. De Sint Jozefschool heeft daarom een Dyslexieprotocol. Daarin staat beschreven hoe wij omgaan met dyslectische leerlingen.

protocol dyslexie jozefschool 2020.pdf

NT-2 taalonderwijs  

Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig op het gebied van taalontwikkeling omdat de voertaal thuis anders is dan de Nederlandse taal. Hiervoor biedt het School Ondersteuningsteam NT2 onderwijs aan, gericht op verrijking van de woordenschat.

Schoolgids

Vakanties en vrije dagen

Ziek / afwezig melden

Social Schools

Contact

Sportparkweg 6-8
2631 GA Nootdorp

(015) 3109654
jozefschool@laurentiusstichting.nl

Social Media

Onderdeel van

Laurentius Stichting voor Katholiek Primair Onderwijs

  • Cookie settings

Powered by Social Schools