Groepsindeling
Elk jaar stellen wij vanuit de kleutergroepen nieuwe groepen 3 samen. Dit schooljaar zijn wij gestart met een combinatiegroep 3/4. Bij de indeling streven wij naar een zo evenwichtig mogelijke verdeling. Wij kijken dan naar de verhouding jongens/meisjes, leerniveaus, ondersteuningsbehoeften, etc. Ook zorgen wij dat elk kind bij ten minste één vriendje of vriendinnetje in de klas komt.
Van groep 3 tot en met groep 5 blijven zoveel mogelijk de kinderen in dezelfde groep. Bij de overgang naar groep 6 kijken wij opnieuw naar de hoeveelheid didactische en/of pedagogische ondersteuning die binnen de groepen nodig zijn. De praktijk leert dat dit van groep tot groep vaak sterk verschilt. Dat doen wij op dezelfde manier als het samenstellen van de groepen 3 (dus evenwichtige verdeling en elk kind met tenminste één maatje in de klas).
In uitzonderlijke gevallen kan het nodig zijn om een groep op een ander moment te mixen met één of meer parallelgroepen. Bijvoorbeeld als het na herhaalde pogingen echt niet lukt om de pedagogische en/of didactische ontwikkeling van de groep te waarborgen.
Het indelen van de groepen (na groep 2 en groep 5 of incidenteel) is de verantwoordelijkheid van de school. Groepsleerkrachten, de intern begeleiders en de directie zijn hierbij nauw betrokken.